MENU
PDF Opties

Trends en risico's

  • Door de toenemende verwerkingskosten en de afnemende vergoedingen voor grondstoffen is bijstelling van de meerjarenbegroting afvalstoffenheffing noodzakelijk. Door het aantrekken van de economie stijgt de totale hoeveelheid afval. Het scheidingspercentage stabiliseert op het niveau van 2018.
  • In 2019 is de uitvoering van de pilot Aardgasvrij in Overwhere-Zuid van start gegaan die inmiddels is ingebed in een zogenaamde proeftuin waarvoor vanuit het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een bijdrage beschikbaar is gesteld. Dit betekent dat in totaal bijna 1.300 panden in de komende jaren het aanbod krijgen om met hulp van de gemeente van het aardgas af te gaan. Het gaat hierbij zowel om huur- als koopwoningen, winkels, scholen en kerken. De eigenaren van de gebouwen krijgen de komende jaren het aanbod om van het aardgas af te gaan, met financiële steun van de gemeente.
  • In het Klimaatakkoord is afgesproken dat op regioniveau een regionale energiestrategie (RES) ontwikkeld moet worden. De RES is een document waarin tot het jaar 2030 de opgaven van “duurzame elektriciteitsopwekking” en “het aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving” uit het klimaatakkoord zijn uitgewerkt. Het Rijk bepaalt hoeveel duurzame energie opgewekt moet worden in 2030 en de gemeenten bepalen hoe, met wie en waar dit ingevuld wordt. Het doel van de RES is een zorgvuldige ruimtelijke inpassing van hernieuwbare energieopwekking met maatschappelijke acceptatie. Als eerste stap moet een concept RES worden opgeleverd, uiterlijk 1 juni 2020. Op 1 maart 2021 moet de RES 1.0 worden opgeleverd. Volgend op de RES moet de gemeente een warmtetransitievisie (WTV) vaststellen, uiterlijk in 2021. Hierin staat verwoord welke strategie Purmerend volgt om volledig aardgasvrij te worden.
  • In het Regeerakkoord en het Klimaatakkoord is het voornemen opgenomen de gasprijs te laten stijgen. Hiermee wordt beoogd dat vastgoedeigenaren eerder een keuze voor een andere warmtebron zullen maken en hun vastgoed te verduurzamen.
  • De energietransitie vraagt enerzijds om extra investeringen in het warmtenetwerk en de warmtecentrales, terwijl anderzijds de hiervoor gewenste prijsstijging voor 2019 het draagvlak voor deze warmtevoorziening doet afnemen onder de inwoners. Gelet op de geraamde dividendontvangsten raakt deze discussie de gemeentebegroting.
  • De vaststelling van het Landelijk Klimaatakkoord betekent dat er maatregelen zullen worden genomen om de gevolgen op te vangen van de klimaatverandering. Ook moeten verdere stappen worden gezet om bij te dragen in vermindering van de CO2-uitstoot. De Nederlandse inzet in de EU is een doel van ten minste 49% CO2-reductie in 2030 (t.o.v. 1990). Het is de bedoeling dat deze reductie wordt geborgd in een Klimaatwet. Wat dit precies gaat betekenen voor Purmerend is nog niet bekend, noch welke financiële consequenties dit zal hebben. In deze begroting is hiervoor nog geen extra budget opgenomen. Ook is nog niet bekend wat hiervoor door het Rijk aan bijdragen zal worden verstrekt. Zodra hierover meer bekend is wordt via de commissie hierop teruggekomen. In 2020 worden de consequenties van de uitvoering van het klimaatakkoord voor de gemeente Purmerend duidelijk. Hiervoor wordt een uitvoeringsplan opgesteld waarin budget en capaciteit dient te worden gealloceerd.