MENU
PDF Opties

Wat gaan we daarvoor doen

Woonoverlast

  • Er komen regelmatig signalen van woonoverlast bij de gemeente. Woonoverlast kan een ontwrichtende werking voor de omgeving veroorzaken, met veel leed tot gevolg. De gemeente beoordeelt in samenspraak met de meest betrokken partners en de bewoners welke aanpak hierbij het beste past.

Overlast verwarde personen / aanpak mensen met verward gedrag

  • Aansluiten bij regionale aanpak Allen voor één.
  • Versterking van de informatiepositie is extra belangrijk.
  • Vroegsignalering geeft een snelle, duurzame aanpak met zorg en ondersteuning.
  • Aanpak van overlast van personen met verward gedrag, samen met alle maatschappelijke partners. Bij
    inwoners met complexe problemen die zowel het domein van zorg als het domein van veiligheid raken, voert het
    Veiligheidshuis de regie zodat keten- en netwerkpartners elkaar aanvullen en met elkaar optrekken.

Huiselijk geweld

  • Gezamenlijke bijeenkomsten en samenwerking tussen de consulenten Loket Jeugd, Purmerendse gezinsmanagers van de Jeugdbescherming regio Amsterdam (JBRA), WilliamSchrikker groep (WSG) en personeel Veilig Thuis.
  • Het onderwerp op de onderwijsagenda zetten. Er zal een training (signalering) worden gegeven om het bewustzijn van beroepskrachten ten aanzien van het onderwerp te vergroten/behouden.

Horeca en uitgaan

  • Ontwikkelingen volgen met betrekking tot cameratoezicht;
  • Met horecaondernemers, politie en handhaving zorgdragen voor een plezierige en veilige uitgaanssfeer.

Voorbereiding op crisisbeheersing

  • Invulling geven aan piketfuncties.
  • Bijdrage geven aan opstellen planvorming.
  • Bijdrage aan de evaluatie van gecoördineerde regionale inzetten op het gebied van bevolkingszorg.

Georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit

  • Signalen van ondermijning worden zoveel mogelijk aangepakt. De focus ligt daarbij op hennep, woonfraude, witwassen en onverklaarbaar bezit alsmede aanpak van OMG’s.
  • Continueren intensieve samenwerking binnen het RIEC Noord Holland. Op integrale wijze samenwerken aan casussen met betrekking tot ondermijnende en georganiseerde criminaliteit. We continueren de integrale aanpak van criminaliteit.
  • Intern meldpunt ondermijning profileren.
  • Ondernemers informeren over georganiseerde criminaliteit/ondermijning door organiseren van een themabijeenkomst in samenwerking met politie en het Regionaal Platform Criminaliteitsbeheersing.
  • Lokale aanpak hennepteelt.
  • Screening integriteit bij vastgoedtransacties.
  • De maatschappelijke weerbaarheid zal de komende jaren in Purmerend verder vergroot worden.
  • Weerbare organisatie door vergroten van de bewustwording gemeentebreed.
  • Eigen informatiepositie versterken door datagestuurd werken.
  • Bestuurlijke instrumenten nog beter inzetten en eventueel uitbreiden door APV bepalingen toe te voegen.

Cybercrime

  • Landelijke ontwikkelingen volgen.
  • Aansluiten op landelijke campagnes.
  • In kaart brengen risicogroepen in gemeente.
  • Eigen systemen goed beveiligen.
  • Werken aan bewustwording.

Toezicht en handhaving

  • Meer wijkgericht toezicht organiseren, met meer betrokkenheid van inwoners en ondernemers. De grootste
    ergernissen zoals hondenoverlast, verkeersonveiligheid en afval worden projectmatig aangepakt.
  • Versterken van de samenwerking tussen de handhavers, jeugdboa's, politie en andere partners.
  • Door de intensivering van de samenwerking met de politie (jeugd- en wijkagenten), ervoor zorgen dat de overlast
    van jeugd, afval, parkeren en verkeer tot een minimum wordt beperkt.
  • Jaarlijks wordt een uitvoeringsprogramma opgesteld, waarin de toezicht- en handhavingsactiviteiten zijn
    opgenomen. De thematische en projectmatige activiteiten maken deel uit van het uitvoeringsprogramma.

Drank- en Horecawet

  • Speerpunt van toezicht en handhaving blijft gericht op verstrekking van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar. Ten behoeve hiervan wordt het alcoholgebruik door jongeren in kaart gebracht. Verder wordt er een nalevingsonderzoek gedaan naar dronkenschap en doorschenken bij dronkenschap bij (para)commerciële horeca en worden testkopers bij alcoholverstrekkers ingezet. In dit laatste geval wordt er bij overtredingssituaties overeenkomstigde Sanctiestrategie horeca Purmerend en Beemster opgetreden. Verder wordt er met diverse interne- en externe partners (o.a. GGD, Brijder, verenigingen) gewerkt om bewustwording van de gezondheidsrisico's van alcoholgebruik te vergroten. Voorlichting op en ondersteuning aan het voortgezet onderwijs door GGD en Brijder op het gebied van alcoholgebruik door jongeren wordt voortgezet.

Jeugd

  • Voortzetting TopX Jeugd aanpak, waarbij de intensieve integrale aanpak zorgt dat we steeds vroeger signaleren wanneer het mis gaat met jongeren, maar ook terugkomende knelpunten in de aanpak structureel verbeterd worden.
  • Voortzetting integrale aanpak jeugdoverlast en drugs- en alcoholgebruik met scholen, politie/jeugdagenten, handhaving (boa's), team Buurttoezicht met jeugdboa's, Halt, GGD, Brijder, Jongerenwerk Clup en andere instanties op zowel repressief als preventief gebied.

Bestuurlijke producten 2020

Bestuurlijk product

Jaartal

Kwartaal

Evaluatieverslag Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Purmerend 2019

Jaarlijks

1e

Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Purmerend 2021

Jaarlijks

4e

Jaaruitvoeringsprogramma Veiligheid

Jaarlijks

1e

Integraal Veiligheidsplan Purmerend

eens per 4 jaar

1e